De haven van Rotterdam, het logistieke hart van Europa, heeft in de eerste zes maanden van 2025 een daling van 4,1% in de totale goederendoorvoer genoteerd. In totaal werd er 211 miljoen ton aan goederen verwerkt. Deze afname is vooral toe te schrijven aan een forse terugval in de droge bulk en vloeibare bulk. Tegelijkertijd laat het containerverkeer een gemengd beeld zien: het aantal containers (in TEU) steeg licht met 2,7%, maar het totale gewicht daalde met 1,0%.
Ondanks inspanningen van de overheid om de concurrentiekracht van de industrie te ondersteunen—zoals het schrappen van de plasticheffing en herinvoering van bepaalde regelingen—blijft het speelveld uitdagend. Hoge energieprijzen, netcongestie en strengere milieueisen zorgen voor terughoudendheid in investeringen bij bedrijven.
De haven werkt intussen onverminderd door aan verduurzaming en innovatie. Zo is de aanleg van de offshore-infrastructuur voor het CO₂-opslagproject Porthos gestart, na voltooiing van het tracé op land. De oplevering staat gepland voor 2026.
Ook op het gebied van walstroom wordt vooruitgang geboekt. Sinds eind maart kunnen cruiseschepen in Rotterdam gebruikmaken van duurzame stroom vanaf de kade. Het doel is dat in de toekomst 75% van alle aanmerende cruiseschepen hierop wordt aangesloten.
Verder opende in maart het nieuwe havenbelevingscentrum Portlantis, waar inmiddels ruim 25.000 bezoekers zijn geweest—waaronder 8.000 leerlingen die meededen aan educatieve programma’s.
De havenautoriteit wist haar omzet in het eerste halfjaar met 5,2% te verhogen tot €462,3 miljoen, mede dankzij aangepaste tarieven. De EBITDA kwam uit op €295 miljoen. Toch daalde de nettowinst met €4,7 miljoen tot €143,6 miljoen, vooral als gevolg van boekhoudkundige wijzigingen rond IT-kosten.
De investeringen vielen met €136,1 miljoen circa 17% lager uit dan een jaar eerder. Dit verschil komt onder meer doordat er in 2024 enkele eenmalige projecten werden uitgevoerd.
De Rotterdamse haven blijft een cruciale schakel in de strategische infrastructuur van Nederland en Europa. In het eerste halfjaar zijn er geen grote veiligheidsincidenten geweest—ook niet op het gebied van cybersecurity. De oprichting van een nieuw platform dat vijf grote havens verbindt op het gebied van digitale veiligheid speelt hierin een belangrijke rol.
Daarnaast wordt gewerkt aan het stroomlijnen van droneverkeer boven het havengebied, nu luchtverkeersactiviteit toeneemt. Digitale luchtverkeersbeheersing wordt in deze context verder getest.
Conclusie
De haven van Rotterdam toont zich wederom veerkrachtig, maar staat onder toenemende druk. Terwijl volumes dalen, blijft er volop ingezet worden op duurzaamheid, innovatie en veiligheid. Het is nu zaak om de balans te vinden tussen korte termijn uitdagingen en langetermijnambities.